O noapte proastă sau tulburare de somn? Cum scăpăm din cercul vicios al insomniei

O noapte proastă sau tulburare de somn? Cum scăpăm din cercul vicios al insomniei

Când nu putem să adormim, adesea stăm întinși în pat, gândindu-ne. La început, nu contează dacă aceste gânduri sunt de fericire, de tristețe sau neutre. Treptat, însă, acestea devin de neoprit. Intoxicarea informațională duce la instaurarea unei stări de activare, care ne ține treji și face adormirea și mai dificilă. Astfel, grijile noastre se vor perinda de la o noapte la alta, iar primul gând înainte de a ne așeza în pat va fi teama că lipsa somnului ne va afecta și astăzi. În cele ce urmează vă povestim despre cum să identificați problemele care pot alimenta cercul vicios al insomniei și cum să obțineți un somn calitativ.

Ce înțelegem prin insomnie?

Insomniile sunt o problemă frecvent întâlnită în rândul populației din cauza modului de viață, afirmă medicul neurolog Adrian Lupușor, de la Centrul de Somnologie.

Publicitate
...

„Somnul este o stare indispensabila pentru sănătatea noastră, este o stare în care creștem, ne dezvoltăm, ne refacem după o zi lungă de activitate. La fel somnul este foarte important pentru procesele cognitive și emoționale”, afirmă Lupușor.

Medicul a remarcat că sunt mai mulți factori care influențează negativ asupra organismului nostru. Dezvoltarea tehnologică, stresul cotidian, problemele personale sunt doar câteva dintre cauzele acestei afecțiuni medicale. Drept consecință, are de suferit somnul, iar odată cu acesta, și modul în care ne simțim.

...

„Noi avem parte de multă neliniște, îngrijorare. Pe de altă parte, facem multe greșeli în igiena somnului și ne expunem la foarte multă lumină seara de la sursele artificiale care emană o lumină de spectru albastru. Astfel melatonina se inhibă, iar în lipsa ei omul adoarme dificil. Un alt factor este perceperea informațiilor de pe rețelele de socializare, TV, care adesea au o tentă negativă, iar omul le ia prea aproape de inimă”, afirmă Lupușor.

Potrivit expertului, insomnia poate fi abordată ca un simptom și se manifestă prin adormirea dificilă (timp de peste 20 de minute), somnul superficial cu treziri multiple pe parcursul nopții și trezirea precoce (la 2-3 noaptea) cu dificultatea de a adormi la loc.

...

„Ca simptom, noi toți avem insomnie. De exemplu, într-o seară am adormit mai greu sau am avut o noapte de somn superficial. Insomnia ca boală apare atunci când adormim greu o perioadă mai îndelungată și când ne afectează activitățile zilnice”, punctează specialistul.

Această boală tăcută poate afecta pe oricine pe perioade mai lungi sau mai scurte de timp. Astfel, tulburarea de somn poate fi clasificată în funcție de durata sa sau de momentul apariției.

Adrian Lupușor susține că pacienții se pot confrunta cu insomnia de adormire sau cu cea care nu-i permite pacientului sa rămână adormit prea mult timp, sau care îl va face să se trezească prea devreme și foarte obosit.

...

„Putem vorbi și de excepții când oamenii au o particularitate a lor de a adormi mai greu. Sau din contra, sunt persoane care dorm foarte puțin, dar acest lucru nu înseamnă că nu se simt bine. Totuși, aceste persoane tind să se confrunte cu insomnii atunci când în viața lor va apărea un conflict sau o situație de stres care-i va face să se gândească nopțile”, comunică medicul neurolog.

Insomnia - o (ne)problemă a somnului

Insomnia nu este o problemă a somnului, el suferă secundar. Este de fapt o problemă a stării de hipervigilență.

Adrian Lupușor, medic neurolog

Autor:

Potrivit specialistului, insomniile pot fi clasificate și după cauza apariției.

„Insomnia psihofiziologică este caracteristică persoanelor cu un caracter mai anxios, care se îngrijorează mai mult. Pe urmă cu chiu cu vai adorm și se întâmplă ca a doua zi să apară frica că nu va putea adormi. Începe să se agite din cauza gândului și a memoriei pe care o avuse în ajun și această agitație îl face să fie vigil (treaz). Apare un cerc vicios prin care persoana singură își menține această insomnie”, explică medicul.

...

Victoria Cocieru mărturisește că de multe ori gândurile și grijile au ținut-o trează până în zorii dimineții. Chiar dacă încerca să adoarmă, acest lucru i se părea imposibil, iar fiecare situație din viața ei o trecea prin filtrul analizei.

„Mă simt enervată în acele momente, pentru că știu că sunt obosită, dar pur și simplu nu pot adormi. Toate aceste stări durează până la patru ore, când corpul meu singur se obosește și adorm fără să observ”, a relatat tânăra.

Astfel de nopți nu durează des nici ca frecvență și nici ca durată. Totuși, dimineața simte efectele negative.

„Dimineața evident că mă simt mai obosită și dorm mai mult decât de obicei. De exemplu dacă de obicei adormeam pe la 12 și mă trezeam în jurul orelor 8-10, mă simțeam bine. Dar în nopțile cu insomnii, doream să dorm mai mult și uneori mă trezeam pe la 12 sau chiar 13 ziua deja”, spune Victoria.

Deși cunoaște că îngrijorarea este cea care o împiedică să se bucure de un somn calitativ, de multe ori gândurile reprezintă o modalitate firească de a analiza asupra propriei sale persoane. Iar după câteva zile de stare de vigilență, corpul ei își cere odihna necesară.

Rumegarea informației - triggerul insomniilor

O altă cauză a lipsei somnului punctată de Adrian Lupușor este atunci când factorii externi acționează direct asupra regimului de odihnă. Drept exemplu, specialistul vorbește despre perioada când studenții ajung la o sesiune și sunt stresați din cauza examenelor.

Cum se rezolvă acestea, se rezolvă și insomnia, doar dacă persoana nu dezvoltă frică că nu va mai putea dormi.

Adrian Lupușor, medic neurolog

Autor:

...

În aceeași situație sunt și persoanele care se confruntă cu un conflict în familie, iar lipsa somnului este cauzată de o stare acută de stres. Astfel, stresul cotidian creat de frustrările noastre și de starea de alertă provocată de dorința de a le reuși creează o stare de hiper-vigilență a creierului, făcând adormirea cu mult mai dificilă.

Diana (numele protagonistei a fost schimbat) a simțit pe propria ei piele ce înseamnă insomnia într-o perioadă complicată a vieții. Tocmai divorțase. În acea perioadă orele de nesomn erau pline de tot soiul de gânduri.

Îmi era frică de noapte. Era ca la loterie - adorm sau nu.

Diana

Autor:

„Cândva am auzit o afirmație, precum că, dacă nu poți dormi noaptea, nu merită să te tot răsucești de pe o parte pe alta, mai bine ridică-te din pat și fă ceva. Cam așa procedam eu în prima fază a perioadei de insomnie. Fără să-mi pun prea multe întrebări, îmi găseam ocupații - de la citit și până la gătit mâncare pentru a doua zi. Numai că, într-un timp foarte scurt, oboseala a început să se acumuleze, am înțeles că nu mai sunt eficientă în timpul zilei”, își amintește ea.

Venea de la serviciu și ațipea pe vreo oră, apoi, din cauza asta, nu o mai prindea somnul încă mult timp după miezul nopții. Toate cele 24 de ore s-au transformat într-un amestec de oboseală, apatie și lene. Pentru a trece peste aceste stări, a încercat să-și stabilească singură un regim de viață pe ore.

„Problema a prins rădăcini și nu mai era atât de simplu să intru într-un ritm normal. Aș minți, de fapt, dacă aș spune că intenția mea de a-mi organiza regimul nu a dat roade. A venit o perioadă, în care reușeam să adorm imediat ce puneam capul pe pernă - probabil pentru că mă străduiam să obosesc de-a binelea în timpul zilei. Însă mă trezeam pe la o bucată de noapte și nu mai știam de somn”, relatează Diana.

Nu s-a gândit să apeleze la somnifere. Povestește că îi era frică și auzise multe despre dependența pe care o creează acest fel de medicamente. Totuși, după prea multă oboseală acumulată, a decis să meargă la un medic.

„Îmi doream regim și ordine în capul meu. Am urmat toate indicațiile - de la aerisirea camerei înainte de culcare și renunțarea la televizor ca sunet de fundal (asta a fost greu de tot), până la o doză mică de somnifere prescrise de specialist. Tot ghidată de doctor am renunțat treptat la medicamente, peste patru luni, odată ce situația a revenit la normal. Nu am mai avut astfel de stări de vreo șapte ani și sper să nu le mai retrăiesc vreodată”, istorisește Diana.

Potrivit ei, afirmația că dacă ai insomnie, mai bine ridică-te și fă ceva - crede că e o glumă și nu o recomandă celor care se confruntă cu tulburările de somn.

Prea multă digitalizare strică

Adrian Lupușor sune că seara este prevăzută pentru ca creierul nostru să își scadă din activitatea sa și să se pregătească de somn, dar noi încercăm să migrăm deodată de la hiper-activitate la starea de somn, ceea ce este imposibil, în condițiile utilizării în exces a gadgeturilor.

„Utilizarea acestor dispozitive afectează direct somnul. Capul, în loc să se elibereze de volumul de informație acumulat pe parcursul zilei, el mai primește informații negative. Astfel, în loc să adormim, îi dăm creierului lumină albastră și îl înecăm cu informație, care nu ne face mai somnoroși, dar ne face să ne trezim mai tare”, punctează el.

Potrivit lui, din această cauză, foarte mulți copii au început să dezvolte insomnii.

„Chiar și desenele animate din prezent sunt periculoase pentru micuți. Ele prezintă un grad sporit de violență, trezesc emoții, ceea ce le induce copiilor starea dificilă de adormire”, a precizat Lupușor.

...

Alexandru este un adept al noilor tehnologii, iar telefonul și laptopul îi țineau companie până seara târziu. La început, din cauza oboselii, credea că videoclipurile care derulau pe fundal îl ajutau să adoarmă. Această obișnuință însă, a dus la iscarea unor insomnii de adormire.

„Treptat, mi-am dat seama că în fiecare noapte adorm tot mai greu, până ce am ajuns pe la orele 3-4 să fiu treaz și să îmi caut ocupații. Diminețile erau cele mai crunte. Nu puteam să mă trezesc, persista somnolența și oboseala”, povestește Alexandru.

Acest obicei nesănătos a fost întrerupt la recomandările mai multor prieteni. Mărturisește că la început era tentația de a-și vererifica telefonul în fiecare secundă, în special când auzea vreo notificare.

„E un cerc vicios al dependenții. Te simți atras de fiecare sunet și ori de câte ori se aprinde ecranul, iar cea mai rezonabilă soluție a fost să deconectez notificările după orele 20:00 și să-l utilizez doar dacă era vreo urgență”, relatează bărbatul.

Somnul nu a revenit după primele nopți, dar Alexandru a avut răbdare și a evitat să absoarbă informațiile complicate înainte de culcare.„Gadgeturile sunt o parte din viața noastră și scopul lor este să ne atragă. Totuși, mi-am demonstrat că sunt mai rezistent. Acum nopțile mele decurg liniștit. Iar diminețile sunt mult mai ager”, a conchis el.

Mesele copioase seară, dușmanul unui somn bun

Evitarea meselor copioase înainte de culcare sunt recomandate nu doar pentru obținerea unei siluete dorite. Adrian Lupușor notează că stomacul ar fi bine să fie semi-gol înainte de culcare.

„Vine omul seara acasă după o zi de muncă. Poate că nu a reușit pe parcursul zilei să se alimenteze corespunzător și ia o masă copioasă, ceea ce e total greșit. În loc să relaxeze corpul ca să permită să funcționeze alte sisteme în timpul somnului, corpul stă și digeră până dimineață volumul mare de alimente consumat seara”, afirmă specialistul.

Nici sportul seara nu este privit pozitiv pentru igiena somnului. Potrivit expertului, acesta activează corpul și-l pregătește pentru activitate fizică. În consecință, ar putea fi o problemă pentru adormirea persoanei.

Somnul de la biroul de toate zilele

O altă problemă cu care se confruntă oamenii este somnolența în timpul zilei de muncă. De multe ori angajații se plâng la birou că nu se pot concentra, iar somnul îi pândește de după colț. Și pentru această stare, Adrian Lupușor are o explicație.

„Ziua noi nu trebuie să avem secreție de melatonină. Dacă o petrecem într-un birou fără lumină sau fără condiții necesare pentru perioada diurnă va avea loc o secreție de melatonină și ne va face somnoroși ziua. În consecință, noaptea nu ne va mai fi somn”, a punctat el.

În timpul nopții se secretă hormonul de creștere, care în cazul copiilor, răspunde de creșterea și dezvoltarea creierului și corpului, precum și de învățare a informațiilor acumulate pe parcursul zilei. Un adult în această perioadă de somn se restabilește fizic.

Adrian Lupușor, medic neurolog

Autor:

De ce oamenii se trezesc în somn

Medicul neurolog susține că trezitul în somn poate fi cauzat și de alți factori precum sforăitul sau înnădușeala.

„Pacientul sforăie și se sufocă în somn. Și se trezește. El nu știe din ce cauză se trezește și aici este o capcană pentru doctor. Această persoană ar putea să sufere de apnee în somn (n.r. suspendarea temporară a respirației). El nu suferă de insomnie, ci de apnee, iar tratamentul trebuie să fie orientat pentru tratarea cauzei”, punctează Lupușor.

O altă cauză a trezitului ar putea fi tulburări de mișcare în somn, insomniile asociate bolilor somatice – anxietate, depresia și bolile corpului, atunci când pacientul suferă de o durere puternică care-l trezește. Prin urmare, specialistul atenționează că fiecare caz trebuie analizat în mod particular.

Insomnia este individuală pentru fiecare pacient

Insomnia este asociată cu hipnotic. Te-ai dus la doctor și aștepți un medicament. Pe când, pentru a trata un pacient cu insomnie este necesară o abordare complexă.

Adrian Lupușor, medic neurolog

Autor:

...

Neurologul atenționează că abordarea problemei pe cale medicamentoasă din start este greșită.

„A venit la mine un șofer care transporta combustibil și avea probleme cu somnul. Inițial, s-a dus la medicul său care i-a scris un preparat hipnotic. Bărbatul a adormit bine, dar a doua zi a adormit la volan și s-a răsturnat. A avut noroc că era fără combustibil în cisternă și a deviat pe dreapta și doar s-a răsturnat. Când am evaluat eu cazul, mi-am dat seama că el suferea de apnee în somn. Luând acest somnifer, el a adormit și a avut mai multe opriri de respirații în somn. A doua zi, fiind somnoros, a adormit și s-a răsturnat”, a istorisit Adrian Lupușor.

Potrivit lui, medicii de cele mai multe ori prescriu medicamente fără a analiza fiecare caz individual. În Franța, atunci când se indică un tratament medicamentos pentru șoferi, se face o comisie specială care evaluează capacitatea conducătorului după pastile.

Somniferele, între căutarea căii ușoare și necesitate

Mai mult, medicul neurolog punctează că pacienții caută varianta cea mai simplă, fără dorința de a depune efort în depășirea insomniei.

„Ei vor o pastilă să le rezolve toate problemele. Când dai somniferul, pacientul doarme bine, a doua zi are tendința iar să o ia, pentru că i-a plăcut experiența. După asta apare teama că dacă nu ia pastila, nu se va simți bine. În rezultat, apare dependența psihologică. După care apare și cea fizică, un fel de narcomanie”, explică Lupușor.

Medicul le recomandă pacienților să-și revizuiască modul de viață și să respecte igiena somnului.

...

Trebuie să conștientizăm, să cunoaștem și să schimbăm modul de viață, fără de asta vom fi clienții cronici ai farmaciilor.

Adrian Lupușor, medic neurolog

Autor:

Acest material face parte dintr-o serie de articole marca AGORA, dedicate sănătății mintale, în care abordăm specialiști în sănătate mintală, precum și istorii de viața ale oamenilor care au decis să vorbească despre experiențele prin care au trecut. Prin aceste materiale ne propunem să scoatem acest subiect din umbra marginalizării și să încurajăm oamenii să apeleze la ajutor calificat.

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal