Prețul la carburanți a fost în continuă creștere de-a lungul celor 30 de ani de independență a R. Moldova. De altfel, în timp, s-a mărit și numărul de mașini în țara noastră, respectiv, numărul consumatorilor și a consumului per general de carburanții fiind și el în dinamică ascendentă.
În prezent, benzina 95, motorina și gazul lichefiat sunt comercializate de 193 de titulari de licență, iar activitatea se desfășoară în 709 stații de alimentare. Mai exact, în 152 de stații PECO se vinde benzină și motorină, în 43 de unități - doar gaz lichefiat, iar majoritatea stațiilor, 514 la număr, sunt de tip mixt și se comercializează toate cele trei tipuri de carburanți.
Evoluția prețului la carburanți în perioada 2016-2021
La începutul lui 2016, șoferii puteau procura un litru de benzină 95 la prețul de 16,27 lei. Motorina costa, pe atunci, 13,73 lei per litru, iar prețul gazului lichefiat era de până la 9 lei/litru.
În februarie 2022, diferențele de prețuri sunt simțitor de mari. Pentru un litru de benzină 95, consumatorii scot din buzunar până la 23,09 lei, ceea ce este cu aproape șapte lei mai mut decât acum șapte ani. Prețul motorinei a trecut pragul psihologic de 20 de lei per litru, ceea ce e cu șase lei mai mult decât în 2016.

În acest interval au fost perioade relativ stabile, cu oscilații minore de preț. Exemplu este perioada anilor 2018-2019. Însă, după ieftiniri, în 2020, în următorul an cifrele de pe panourile stațiilor PECO continuă să crească, stârnind nemulțumiri în rândul consumatorilor.
În toată această perioadă, prețul la gazul lichefiat a fost cel mai stabil.
Scumpirea carburanților în 2021
La începutul anului 2021, șoferii încă mai puteau să procure benzină 95 la un preț mai mic de 17 lei/litru, iar motorină la puțin sub 14 lei/litru. Dar asta a însemnat doar sfârșitul perioadei de acalmie pe piața de combustibil. În doar câteva luni, benzina a ajuns să coste 20 de lei/litru.

Pe fundalul revoltelor din societate, autoritățile s-au văzut nevoite să intervină. Până în august 2021, comercianții erau liberi să afișeze zilnic adaosul comercial pe care-l considerau necesar. Însă, prin decizia Parlamentului din 24 august 2021, s-a revenit la practica anterioară prin care ANRE și-a recăpătat împuternicirile de a stabili și afișa zilnic prețul plafon de comercializare cu amănuntul. Precizăm că acest lucru este valabil doar pentru produsele petroliere principale de tip standard -benzină 95 și motorină.
AGORA precizează că, în continuare, la baza formării prețurilor maximale de comercializare a produselor petroliere principale de tip standard „PC” stau patru componente:
1. „PL×CV” – Cotația Platts, care se modifică zilnic în funcție de prețul la bursă și Cursul de schimb leu/dolar,
2. „MC” – Marja comercială specifică care se modifică semestrial de către ANRE,
3. „AC” – Acciza care se modifică anual conform Codului Fiscal,
4. „TVA” – Taxa pe valoare adăugată care este constantă.
Amintim că în 2016, autoritățile la fel au aplicat plafonarea prețurilor, după ce o perioadă lungă importatorii de produse petroliere erau învinuiți de înțelegeri de cartel ce au dus, în consecință, la scumpiri simțitoare. În vara anului 2018, plafonarea prețurilor a fost suspendată, urmare a protestelor din partea automobiliștilor, iar piața carburanților a fost liberă să se autoreglementeze.
Precizăm că, legislația actuală prevede plafonarea prețurilor la benzină 95 și motorină, dar permite în continuare ca tarifele pentru produsele premium să fie calculate fără plafonare așa cum acestea din urmă oferă venituri adiționale stațiilor.
Revenind la efectele modificării legislative, observăm că după ce în septembrie 2021, ANRE a început să afișeze noi prețuri maxim admisibile, carburanții au continuat să se scumpească, în pofida așteptărilor consumatorilor. Din septembrie 2021, până în februarie 2022, benzina s-a scumpit cu încă trei lei, iar motorina a trecut de 20 de lei/litru.
Făcând referire la componenta trei, menționată mai sus, din stabilirea prețului la carburanți- cotele accizelor prevăzute de Codul Fiscal, menționăm că prin Legea nr. 257 din 16.12.2020 au fost majorate gradual cotele accizelor pentru o perioadă de trei ani, respectiv pentru anii 2021 – 2023, la majoritatea mărfurilor supuse acestui tip de impozitare.
La modul practic, de la 1 ianuarie 2022 acciza pentru o tonă de benzină importată s-a majorat cu 586 de lei și pentru o tonă de motorină cu 237 de lei, care, în consecință, se reflectă în prețul final la pompă, în mărime de plus 54 de bani/litru la benzina COR 95 și 25 de bani/litru la motorină.
Totuși, este de precizat că, majorarea prețurilor bazată pe creșterea cotei accizelor poartă un caracter unic, fiind aplicată în prima zi de calcul a anului nou. În continuare, evoluțiile zilnice ale prețurilor la produsele petroliere principale de tip standard sunt influențate exclusiv de nivelul cotațiilor la bursele internaționale și ratele de schimb ale monedei naționale în raport cu dolarul SUA.
Carburanții, mai accesibili în ultimii ani, în pofida scumpirilor
Dacă vorbim de evoluția prețului la carburanți, ar fi corect să menționăm și evoluția salariilor în anii de referință. Or, capacitatea de procurare a combustibilului, în pofida scumpirilor, crește în ultimii ani, odată cu majorarea salariului mediu lunar.
Se exemplu, în 2017, potrivit datelor ANRE, în medie, un litru de benzină 95 putea fi cumpărată cu 16,88 lei. În același timp, salariul net lunar din acest an a constituit circa 4.500 de lei. Prin urmare, din suma unui salariu puteau fi cumpărați 264 de litri de benzină 95.
În decursul anilor, prețul mediu la acest tip de combustibil a crescut la 18,53 de lei/litru în 2019. Dar, cu banii unui salariu net lunar puteau fi cumpărați 318 litri de benzină.

Într-o analiză semnată de analistul economic Veaceslav Ioniță la acest subiect, expertul constată că accesibilitatea de procurare a benzinei a crescut cel mai mult în 2020. Cu un salariu mediu net (care e cu 20% mai mic decât salariul brut) un consumator putea procura 400 de litri de benzină. Aceasta se datorează celor doi factori, și anume - creșterea salariului mediu lunar cu 12,1% față de 2019 și scăderea prețului la benzină, la fel, în comparație cu anul trecut (de la 18,53 lei la 15,9 lei).
„În 2020 moldovenii de un salariu mediu lunar puteau procura de la pompă de două ori mai multă Benzină 95, decât acum cinci ani și de șapte ori mai mult decât la începutul perioadei de independență”, notează Ioniță.
Piața petrolieră în 2021
Piața produselor petroliere din Republica Moldova este asigurată din importul de la principalii furnizori din regiune. În primele nouă luni ale anului 2021, potrivit ANRE, cantitatea totală importată de produse petroliere a constituit 639 mii de tone, dintre care, 461 mii de tone sunt motorină, iar 133 mii de tone benzină.
În plus, amintim că la începutul anului R. Moldova a beneficiat de ajutor din partea României, țara vecină oferindu-ne gratuit 6.000 de tone de motorină.
Datele din toamna anului trecut arată că R. Moldova putea asigura din stocurile disponibil, consumul intern pentru o perioadă de:
- 30 de zile la benzină;
- 11 zile la motorină;
- 24 de zile la gazul lichefiat.
România-principalul furnizor de produse petroliere pentru R. Moldova
În prezent, R. Moldova importă din țara vecină, România, 99,16% din totalul de benzină și 59,33% din toată motorina. Potrivit ANRE, această tendință se explică prin prezența pe piața autohtonă a companiilor petroliere care dețin rafinării proprii în statul vecin, dar și datorită distanței mici, care permite importul pe cale rutieră la costuri relativ mici. În rest, din importul total de motorină, 31,77 % este din Federația Rusă, 3,75 % din Bulgaria și 2,41% din Turcia.
Dacă analizăm sursele de import a gazului lichefiat, marea parte, adică 43,85% vine din Kazahstan.


Sursa: ANRE
Această tendință, se explică prin faptul că prețul de vânzare a gazului lichefiat din Kazahstan și Federația Rusă este mai mic decât în alte regiuni. Alte 33,68 % din totalul de gaz lichefiat este importat din România cu 33,68 %, iar din Federația Rusă - 13,72%, restul fiind importat din alte țări.
Expert economic: Pot urma scumpiri la produse și servicii
Referindu-se la factorii care determină creșterea prețurilor la carburanți, cel mai important, în opinia expertului economic Viorel Gîrbu, ar fi cotațiile petrolului: „Noi importăm derivate din petrol. Prin urmare dacă vor crește costurile petrolului, vor crește și costurile de producție a benzinei și motorinei. Și aici, noi nu avem cum să evităm aceste costuri”.
Un alt aspect, când vorbim de costurile de comercializare a combustibilului, ține de cum este organizată piața internă și politica fiscală a statului. Expertul consideră că autoritățile centrale ar putea să-și revadă politica sa și ar putea să reducă accizele așa ca combustibilul să coste mai puțin.
„Alt aspect ține de competiția pe piața din Moldova. Specificul pentru piața de combustibil este amplasarea geografică. Statul trebuie să se intereseze care este amplasarea fizică a stațiilor PECO și unde este fluxul mare de transport și cine sunt proprietarii ce activează în aceste zone geografice. Dacă aceste zone sunt controlate de câțiva actori unde există înțelegeri de cartel, atunci autoritățile trebuie să intervină”, crede expertul.
Cu referire la scumpirile la carburanți din ultima perioadă, expertul economic Viorel Gîrbu admite că în consecință ar putea urma scumpiri și alte domenii din activitatea economică a țării: „Economia modernă depinde foarte mult de mobilitate, iar în cazul R. Moldova aceasta ține de transportul rutier ca cea mai importantă modalitate de transport. Și dacă pe această dimensiune costurile sunt mari, tot acest lucru se va reflecta și în costurile finale ale bunurilor și serviciilor”.
P.S. La 1 februarie 2022, ANRE anunță nou record de plafon. Consumatorii vor achita la 2 februarie pentru un litru de benzină 95 - 23,16 lei, iar pentru motorină - 20,09 lei.
Un Emoji sau Sticker va îmbogăți acest articol.