Rezervele globale de motorină se epuizează. Rafinăriile nu mai țin pasul cu cererea în creștere

Rezervele globale de motorină se epuizează. Rafinăriile nu mai țin pasul cu cererea în creștere

Rezervele globale de motorină se epuizează pe măsură ce rafinăriile se străduiesc să țină pasul cu redresarea rapidă a cererii pentru combustibili din perioada post-pandemică. Tendința de creștere a consumului a agravat un deficit pronunțat al rezervelor de energie care a dus deja la o scumpire fără precedent a gazului, cărbunelui și a petrolului, scrie Digi24.

Într-un moment când băncile globale centrale se confruntă cu rate ale inflației aflate într-o creștere cum nu s-a mai văzut de zeci de ani, lipsa motorinei va împinge prețurile la combustibili și costurile de transport încă și mai mult, ceea ce va pune presiune și mai mare asupra prețurilor produselor din magazine.

Importurile de diesel din SUA și Asia pe care Europa se bazează au fost limitate în ultimele săptămâni din cauza consumului domestic foarte ridicat în domeniul industrial și cel al carburanților pentru mașini.

Rezervele de motorină și păcură, ținute în depozite independente din regiunea de rafinare și stocare Amsterdam-Rotterdam-Antwerp (ARA) au scăzut cu 2,5% săptămâna trecută, potrivit datelor companiei de consultanță Insights Global.

Rezervele de motorină ale Europei au atins cel mai scăzut nivel din 2008 și până în prezent

Rezervele regionale au ajuns la cel mai scăzut nivel din 2008 și până acum, pentru această perioadă a anului.

„Cererea pentru motorină pare să-și revină în nord-vestul Europei, dar capacitatea mai scăzută de rafinare comparativ cu cea pre-Covid și nivelul scăzut al importurilor pun o presiunie intensă asupra pieții”, au spus analiștii olandezi.

Prețul motorinei din nord-vestul Europei a ajuns luni la 114 dolari pe baril, cel mai mare nivel din septembrie 2014, în timp ce marjele la țiței au atins cel mai înalt nivel din ultimii doi ani.

Analiștii de la Morgan Stanley au notat faptul că prețurile la motorină s-au ridicat până la 180 de dolari pe baril în 2008, împinse fiind de o piață a distilaților „excesiv de restrânsă”, iar petrolul nerafinat Brent a ajuns aproape de 150 de dolari pe baril.

„O repetare a situației [din 2008] nu este cel mai bun caz pentru noi, dar este de notat faptul că prețurile la motorină au urmat îndeaproape parcursul perioadei 2007-2008 în ultimele luni”, au mai spus analiștii.

Capacitatea de producție a rafinăriilor, în scădere pentru prima oară în 30 de ani

Săptămâna trecută, o furtună de zăpadă a testat piața americană a carburanților și a forțat unele servicii publice să folosească mai multă păcură pentru a face față cererii. În Coreea de Sud și India, aprovizionarea cu produse rafinate nu a putut fi îndeplinită după ce China a limitat serios exporturile din cauza nevoilor din plan domestic.

În mod normal, rafinăriile răspund marjelor ridicate și rezervelor scăzute printr-o accelerare a producției. Însă, complexul mondial al rafinăriilor de petrol se află sub o mare presiune din cauza capacității de producție aflată în scădere pentru prima oară în 30 de ani, conform Agenției Internaționale a Energiei.

„Dată fiind presiunea pusă de investitori pentru reducerea investițiilor în combustibili fosili și discuțiile despre cererea record pentru petrol, circumstanțele vor reduce, cel mai probabil, stimulentul pentru investițiile în scopul măririi capacități de rafinare”, a spus analistul UBS.

„Mă aștept la și mai multă volatilitate a prețului carburanților pe viitor, dată fiind cererea care va crește în următorii 10-15 ani și oferta care nu va putea ține pasul”, a mai spus analistul.

Exporturile de motorină, tot mai limitate atât cele din SUA, cât și din Asia

Fluxul de motorină și păcură spre Europa din regiuni de la est de Canalul Suez, din Rusia, țările baltice și SUA sunt în această lună la nivelul de 1,66 milioane de tone. Cifra a fost revizuită de la așteptările anterioare de 1,83 de tone, potrivit datelor oferite de Refinitiv. Cifra pentru ianuarie a fost de 4,6 milioane de tone.

„Am observat foarte puține exporturi cu diesel din zona americană a Golfului Mexic și nicio cerere pentru spații de depozitare pe navele de transport”, a spus un broker american de petroliere.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Doi bărbați ar fi vândut ilegal motorină la prețul de 17 lei pentru un litru

Doi bărbați ar fi vândut ilegal motorină la prețul de 17 lei pentru un litru

Prețul benzinei ajunge la 22 de lei, iar cel al motorinei la 18,84 lei. Explicațiile ANRE

Prețul benzinei ajunge la 22 de lei, iar cel al motorinei la 18,84 lei. Explicațiile ANRE

Taxa de mediu: între un aer mai curat și apetit pentru mașinile de lux. Cum un amendament al lui Nichiforciuc a exclus carburanții din lista poluanților

Taxa de mediu: între un aer mai curat și apetit pentru mașinile de lux. Cum un amendament al lui Nichiforciuc a exclus carburanții din lista poluanților

Advertoriale
Despre finanțe și investiții, pe înțelesul tinerilor, cu Lilian Guzun, CEO Iute Credit  (VIDEO)

Despre finanțe și investiții, pe înțelesul tinerilor, cu Lilian Guzun, CEO Iute Credit  (VIDEO)

Soluția de plată Garmin Pay, disponibilă pentru deținătorii cardurilor Mastercard maib

Soluția de plată Garmin Pay, disponibilă pentru deținătorii cardurilor Mastercard maib

Ai un cabinet stomatologic? Contabilul tău e la DAD Accountant

Ai un cabinet stomatologic? Contabilul tău e la DAD Accountant

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
    Copiii știu mai bine: „Sport pentru a fi subțirei” și „sâmburi de harbuz”. Remedii pentru o viață fără covid
  • DESCIFRAT: 12 ani pe calea digitalizării serviciilor publice sau cât de utilizate sunt tehnologiile informaționale în relația cetățean - Guvern
  • Copiii știu mai bine: De ce Moldova nu are mare? „Ne-a fost furată” sau „S-a scurs prin găurile lăsate de tancuri”
  • DESCIFRAT| Alertele cu bombă - ecuații cibernetice cu multe necunoscute sau slăbiciunea sistemului? (VIDEO)
  • Hike cu mine! Unde? La Seliște, să vezi un fag de 300 de ani și să afli cum un slovac a venit în Moldova și s-a apucat să ne dezvolte turismul (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Consecințele ploii: Copaci doborâți la pământ, mașini strivite, subsoluri pline cu apă și transport public blocat (FOTO/VIDEO)
  • 2
    Caz tragic în capitală. Un bărbat a murit, după ce a călcat într-o băltoacă în care erau căzute două fire electrice
  • 3
    Scenariul ca Rusia să ia Nicolaiv, Odesa și regiunea transnistreană este ridicol, spune Alexei Arestovici
  • 4
    ANSP explică cum și când se administrează Iodura de Potasiu: Primele ore de la catastrofa nucleară, decisive pentru sănătate
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.