
Extrageri de numerar și cereri pentru valută străină. Ce spun șefii de la maib, Victoriabank și MICB despre situația din sistemul bancar
Extrageri de numerar și cerere pentru valuta străină. Sunt câteva dintre solicitările clienților înregistrate astăzi într-un număr mai mare decât e obicei de băncile din Republica Moldova. Cu toate acestea, șefii instituțiilor financiare spun că în prezent nu există niciun motiv de îngrijorare din acest punct de vedere și dau asigurări că întreg sistemul bancar este bine capitalizat și va face față oricăror solicitări.
・
Președinte Victoriabank: E normal să fie îngrijorați, dar mare atenție și la ținerea de cash la domiciliu
Contactat de AGORA președintele Consiliului de Direcție al Victoriabank, Bogdan Pleșuvescu, ne-a comunicat că în prezent banca funcționează în regim normal.
„Da, a fost ceva mai aglomerat de dimineață, dar toți clienții au fost deserviți. Nu am întâmpinat probleme. ATM-urile funcționează în regim normal. Victoriabank face parte din cel mai mare grup financiar-bancar din România. Întreg sistemul bancar al Republicii Moldova beneficiază în prezent de o lichiditate foarte mare și nu vedem o problemă în rezolvarea solicitărilor clienților. Au fost câțiva clienți care au dorit să aibă acces la fondurile lor. Este absolut normal să fie îngrijorați. După discuția cu noi, unii dintre ei au decis să-și lase mai departe resursele în depozitele deschise, alții au ales să și le extragă. Dar, trebuie să fie foarte atenți și cu ținerea de cash la domiciliu, pentru că pot fi ținta altor interese”, a subliniat șeful de la Victoriabank.
Potrivit lui, în această perioadă este necesară o comunicare permanentă cu cetățenii pentru a diminua orice tendință de fake-news care poate apărea în spațiul public. „Cu autoritățile de reglementare suntem în permanentă legătură”, a mai adăugat Pleșuvescu.
Președintele maib: Personal am vizitat filialele băncii. Totul funcționează în regim normal
O creștere a extragerilor de numerar au înregistrat-o și cei de la maib, în special în dimineața zilei de astăzi. Solicitări au fost atât în filialele băncii, cât și la ATM-uri.
„Personal am făcut câteva vizite la filialele băncii pentru a mă asigura ca totul funcționează în regim normal și filialele deservesc în mod obișnuit clienții. Noi ne-am asigurat ca limitele de cash disponibile în ATM-uri să fie mai mari. Avem siguranță deplină și lucrăm după principiul „business as usual”. Nu întâmpinăm nicio dificultate în deservirea clienților pe orice necesitate. Situația în bancă e bună, totul e asigurat pentru o funcționare fără nicio întrerupere. În general, lumea trebuie să înțeleagă că sectorul bancar al Republicii Moldova este puternic, bine pus la punct, e asigurată baza regulatorie, rezervele sunt bine puse la punct și din acest punct de vedere oamenii pot să stea liniștiți”, a subliniat președintele maib, Giorgi Shagidze.
Prim-vicepreşedinte Moldindcombank: Da, activăm în regim sporit, dar nu e un nivel critic
Și prim-vicepreşedintele Comitetului de conducere al Moldindcombank, Victor Cibotaru, ne-a confirmat că instituția pe care o conduce activează într-un regim sporit. Totuși, Cibotaru estimează că situația va reveni la normal curând.
„La noi totul e normal, avem destule lichidități, toți indicatorii sunt cu mult peste limita minimă. Da, activăm în regim sporit. Nu putem spune că nu înregistrăm o cerere mai mare la anumite produse, dar nu e un nivel critic. Extragerea de numerar și cererea de valută străină sunt mai mari decât media atestată până în prezent, dar nu pot spune că sunt rânduri și ne asaltează clienții. Avem toate instrumentele necesare. Este important ca noi să asigurăm deservirea clienților în măsură deplină. Eu cred că toate vor reveni la normal într-o perioadă scurtă”, a declarat Victor Cibotaru.
Șeful de la Moldindcombank a mai ținut să precizeze că sistemul bancar din țara noastră și-a învățat lecțiile în urma crizelor la care a fost supus în ultimii ani, iar astăzi reziliența acestuia e mult mai mare.
„Republica Moldova nu e la prima provocare și noi (n.r. - sistemul bancar) cam știm și înțelegem ce se întâmplă când sunt anumite perturbări. Toată rezistența sistemului bancar este la un nivel foarte înalt. Asta pot să vă confirm. Suntem în contact și cu Banca Națională pentru a schimba anumite viziuni, păreri referitor la activitatea pieței. Nu vedem ceva extraordinar care ar pune în pericol activitatea noastră. Sistemul bancar este foarte bine capitalizat, foarte lichid. Clienții băncii chiar nu au de ce să-și facă griji”, a adăugat prim-vicepreşedintele Comitetului de conducere al Moldindcombank, Victor Cibotaru.
BNM: Avem suficiente rezerve valutare
În contextul evenimentelor din Ucraina și Banca Națională a Moldovei (BNM) a venit cu un mesaj adresat cetățenilor. Potrivit instituției, sectorul bancar al noastre rămâne stabil, robust și rezilient. Acesta dispune de lichidități suficiente care să asigure continuitatea funcționării sale în regim de lucru obișnuit.
„Țara noastră are suficiente rezerve valutare care pot fi utilizate în eventuale situații de criză pentru asigurarea stabilității financiare. Banca Națională a Moldovei monitorizează cu prudență situația dintr-o perspectivă extinsă și este pregătită, conform împuternicirilor sale, să ia măsurile necesare pentru diminuarea riscurilor și a incertitudinilor”, se arată într-un comunicat al BNM.