EXPLAINER | Am o afacere, cum comunic pe timp de criză?

EXPLAINER | Am o afacere, cum comunic pe timp de criză?

Cum comunicăm despre afacerea noastră în această perioadă de criză? Ce facem cu campaniile pregătite pe online și cum ne organizăm vânzările, atunci când toată lumea este șocată de războiul din Ucraina? Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Moldova (AIM), alături de Nata Albot, Alina Andriuță și Eugen Boico au venit  cu câteva soluții și sugestii pentru antreprenorii care vor să comunice în continuare cu clienții lor și pe timp de criză.

Jurnalista și antreprenoarea Nata Albot vine cu sugestia să ne schimbăm focusul de pe produs pe oameni. Adică, nu se recomandă promovarea directă a produsele propriu-zise, ci schimbarea focusului de marketing și comunicare cu clienții pe procurarea produselor companiei pentru susținerea angajaților firmei.

Antreprenorii trebuie să aplice cunoștințele teoretice despre perioade de criză, deoarece nimeni din noi nu a avut experiența unui astfel de tip de criză. Totodată, trebuie să punem accent în postări doar pe ceea ce este esențial acum, și anume:

Publicitate

● Să fim empatici, să avem echilibru în atenția oferită salariaților și refugiaților.

● Să fim autentici și simpli.

● Să ghicim starea de spirit a consumatorului și să păstrăm legătura cu el.

● Transparență și raportare în acțiuni umanitare. Să oferim trasabilitatea și vizibilitatea.

● Să fim cooperanți: identificăm alte afaceri locale din aceeași nișă și arătăm solidaritate antreprenorială. Ne ajutăm reciproc

● Să inspirăm optimism, dar nu exagerat, evităm anunțurile care stimulează panica.

Business consultanta Alina Andriuță a venit cu câteva sfaturi pentru organizarea corectă a departamentului de vânzări în această perioadă. Experta a observat două fenomene recente:

- Sindromul vinovăției de business - business-ul a dispărut din vizor. Comunicarea NU dăunează antreprenoriatului mai ales când vorbim despre lucrurile reale ca orele de muncă, oferte noi și stocuri. De aceea, Alina sugerează să configurați mesajul la context, dar să păstrați același ritm de comunicare.

- Neputința învățată - Când angajații s-au obișnuit să accepte „anormalitatea”. Angajații nu trebuie lăsați să lâncezească mai mult decât e necesar în acest context.

Alina a venit cu câteva sugestii despre cum trebuie să vă organizați vânzările în perioada de criză:

● Să vă respectați promisiunile!

● Schimbați scenariul de follow-up, întrebați clientul la telefon dacă timpul în care îl sunați este oportun pentru el.

● Nu faceți apel la deadline-ul de achitări și tranzacții, dar faceți o înțelegere, optați pentru comunicarea umană.

● Nu faceți apeluri reci de calibrare a potențialilor clienți.

● Mergeți mai departe cu ofertele de sezon, dar folosiți materiale de marketing adecvate și potrivite contextului.

● Vânzătorii trebuie sa fie activi, dar empatici.

● Evitați Upsellurile și Cross-sellurile - nu presați clienții.

În ceea ce ține de PR și promovarea produselor voastre, Eugen Boico ne-a recomandat să folosim în comunicare formula celor trei de zero, și anume:

● 0 atragere de atenție

● 0 oportunism

● 0 laudă

Totodată, a menționat că e acceptabil să manifestăm acum vulnerabilitate și onestitate, ca lider și brand. Fiecare afacere trebuie să fie sursa de căldură și optimism pentru clienți, colegi și societate. Mai mult, acum ca niciodată trebuie să trecem de la comunicare emoțională la cea funcțională.

În anul 2020, veniturile din vânzările Întreprinderilor Mici și Mijlocii au constituit în jur de 40% din veniturile din vânzări în total pe economie. Acum însă, pe timp de criză, aceste afaceri au devenit și mai vulnerabile. De aceea, vrem să încurajăm toți cetățenii să susțină afacerile mici și mijlocii: procurați produse, bunuri casnice și serviciile anume de la acești producători.

Cele mai populare

Agora

AGORA își propune să devină cea mai credibilă instituție media din Republica Moldova prin calitatea și diversitatea conținutului, să fie prima alegere a cititorilor pentru știrile și analizele online.

REȚELE SOCIALE

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Twitter
  • Telegram
  • RSS Feed

APLICAȚIE

  • App Store
  • Google Play
© 2023 Interact Media SRL
  • Mastercard
  • Visa
  • PayPal