EDITORIAL | Între timp, pe frontul jurnaliștilor. Cum funcționează AGORA în această perioadă

EDITORIAL | Între timp, pe frontul jurnaliștilor. Cum funcționează AGORA în această perioadă

Am intrat în treia săptămână de luptă: cu propriile frici, cu șocul războiului, cu furtuna informațională din jurul nostru, care ne-a înghițit. La fel ca voi, de-a lungul ultimelor săptămâni, ne-am simțit adesea copleșiți, neputincioși, furioși sau de-a dreptul îngroziți și confuzi. Dar în toată avalanșa asta, am încercat să facem un produs media care să-i ajute pe cititori să înțeleagă mai bine realitatea de ansamblu, cu un efort colosal concentrat pe verificarea surselor în baza cărora s-au scris știrile. E o realitate cu care nu ne-am confruntat vreodată, o realitate de termen lung, pentru care am înțeles acum că trebuie să ne clădim resursele de emoție și rațiune. Dacă în această perioadă ați ales să vă informați de pe AGORA și de pe canalele noastre, vă suntem recunoscători. Eforturile echipei sunt răsplătite de cititori. 

Cum s-a organizat redacția AGORA 

Am rugat-o pe editoarea-șefă AGORA, Victoria Dumbravă, să sintetizeze provocările cu care s-a confruntat redacția în această perioadă. Aș vrea să împărtășesc cu voi câteva din ele, cu mențiunea că echipa redacțională este alcătuită acum din opt jurnaliști și jurnaliste, două editoare, o editorialistă și o manageră social media.

Potrivit Victoriei, prima provocare cu care ne-am confruntat a fost regimul de muncă. „Multe decizii, evenimente și atacuri se întâmplau și se mai întâmplă noaptea, respectiv a fost nevoie să ne ajustăm programul la un grafic 24/24. În primele zile activam din inerția șocului, dar ulterior a apărut oboseala și frustrarea gândului - „când se va termina?”, povestește ea. 

„A doua provocare, probabil cea mai importantă, este în continuare să înțelegem cum facem să rămânem întregi emoțional și psihologic. Pentru că zi de zi, procesăm un volum mare de informații, poze și videouri cu puternic impact emoțional și este aproape imposibil să nu fim afectați. De reținut aici că multe imagini foto/video pe care le vedem și analizăm decidem să nu le publicăm, pentru că ar fi prea șocante pentru cititorul nostru. Iar noi nu ne dorim să speriem (și mai mult) oamenii. În această perioadă a războiului am conștientizat o realitate dură a meseriei de jurnalism. Noi suntem practic asemeni unui burete care absoarbe tot volumul de informații și îl filtrăm pentru a-i oferi publicului cât mai puțin „gunoi informațional”. Doar că tot acest gunoi îl trecem prin noi mai întâi și deseori nu-l putem scoate din mințile noastre muuult timp”, recunoaște editoarea noastră.

O altă provocare a redacției a fost și este verificarea informației.

„Bineînțeles că asta face parte din specificul meseriei, dar în condiții de război volumul falsurilor a crescut exponențial și practic trebuie să alocăm de două sau trei ori mai mult timp pentru a ne asigura că informația și sursa de unde vine sunt sigure. Combaterea falsurilor este o mare provocare, pentru că apar și se răspândesc foarte rapid. Citisem undeva zilele astea că cele mai mari minciuni se spun anume în perioadă de război. Noi ca jurnaliști însă trebuie să analizăm foarte atent cum le spunem cititorilor și le demonstrăm falsurile, astfel încât să nu contribuim și mai mult la propagarea lor. O să aduc și un exemplu aici - acel desen animat propagandistic făcut de ruși. Inițial, din dorința de a informa cum funcționează propaganda, l-am publicat pe canalele noastre de pe rețele sociale, ulterior însă am decis să-l ștergem ca să nu contribuim și mai mult la distribuirea acelei povești”, explică Victoria.

„Încă un aspect pe care țin să-l menționez aici, pentru că e important pentru noi, am pus pe pauză toate proiectele și materialele la care lucra redacția, tot ce ține de creare de conținut, planificare teme și filmări. Acum, după 20 zile, încercăm încet să revenim la ele, dar unele deja nu mai sunt actuale și practic suntem nevoiți să renunțăm la unele proiecte sau trebuie să adaptăm articolele și să le găsim o legătură contextuală potrivită”, conchide editoarea-șefă AGORA.

Gol enorm financiar 

La aceste provocări s-au adăugat și cele financiare. După două luni de încasări slabe din publicitate (tradițional lunile ianuarie și februarie aduc venituri sub necesar), în momentul în care a izbucnit războiul din Ucraina toate campaniile de publicitate care rulau pe AGORA au fost puse pe stop, iar ofertarea către clienți a trebuit regândită în totalitate. 

Nu este doar provocarea prin care trece AGORA, dar vizează majoritatea instituțiilor media independente din Moldova. Mai multe detalii în acest articol publicat pe Media-Azi: Presa online, cu publicitatea pusă pe pauză: „Efectele se vor resimți un termen considerabil de lung”

Cu o zi înainte de transferul salariilor către o echipă implicată deja într-o muncă în regim 24/24, ne-am pomenit că avem pe cont doar 20% din suma necesară ca să achităm remunerările. Un gol enorm în buget, pentru care unica soluție de acoperire a fost să apelăm la rezervele adunate în anii precedenți. Este pentru prima dată în ultimii ani când a fost nevoie să apelăm la contul de rezervă și recunoaștem că acesta este un moment de care ne-am temut. 

 Unul din motivele pentru care am lansat în 2020 proiectul de membership a fost tocmai ăsta: să reducem din dependența de granturi, dar și de publicitate prin finanțarea muncii noastre de către cititori. Ne-a reușit până acum să acoperim cu ajutorul abonamentelor de membri doar 2% din necesarul pentru salarizare. Rămânem însă încrezători. Capacitatea oamenilor de a depăși situații dificile este ceea ce ar trebui să ne dea doza de optimism și încredere în această perioadă. Iar ceea ce vedem că se întâmplă în jurul nostru, solidaritatea și mobilizarea moldovenilor ne motivează să rămânem fundamental optimiști și să privim înainte, chiar dacă acum trebuie să trecem printr-o furtună. 

Cum pot cititorii, IMM-urile și companiile din Moldova să susțină redacția în această perioadă

Pentru toți cei care consideră AGORA o sursă importantă informațională, vă încurajăm din toată inima să ne susțineți, devenind membrii AGORA printr-un abonament de 48, 98 sau 160 lei/lună. Fiecare contribuție este esențială. 

Iar dacă conduceți companii din Moldova (mici, medii, mari) și nu vedeți potrivite plasamente de reclamă în această perioadă, puteți susține redacția prin sponsorizarea proiectelor pe care le realizează jurnaliștii („Moldova, I am back”, „Copiii știu mai bine”, „Porția de istorie”, „Hike cu mine”, „Crisis FAQ”, etc.) sau prin abonarea angajaților la platforma noastră: https://agora.md/abonamente-corporate

La modul practic, zece angajați abonați înseamnă pentru AGORA două salarii asigurate pentru jurnaliști luna viitoare.

Companiile care ne susțin prin abonamente corporative au parte de vizibilitate pe site, iar pentru angajații companiei beneficiile sunt multiple, tot ce se include în pachetul de membru Ambasador:

  1. Acces la conținut de calitate și divers: toate știrile AGORA sunt verificate.

  2. Vizualizarea conținutului Agora fără deranjul publicității de tip banner

  3. Acces la materialele exclusive, dedicate doar membrilor AGORA (abordăm și analizăm teme de maximă importanță: prețul la gaz, sistemul de pensii, piața imobiliară, piața energiei electrice, etc) 

  4. Un e-book special pus la dispoziție de partenerii noștri de la editura Cartier + Cartea Neagră a corupției pusă la dispoziție de Asociația Presei Independente.

  5. și toată gratitudinea redacției AGORA!

Ce planificăm pentru perioada următoare

Chiar dacă trăim intens acum această criză, cu multe planuri din cele făcute până la 24 februarie vrem să mergem înainte: lansare de proiecte și formate noi, dezvoltarea aplicației mobile, îmbunătățirea platformei web, continuarea proiectelor lansate: „Moldova, I am back”, „Copiii știu mai bine”, „Porția de istorie”, „Hike cu mine”, adunarea unei comunități de contributori care să scrie pe AGORA, creșterea comunității de membri, planificarea evenimentelor de comunitate. Dacă apreciezi ceea ce face echipa, ajută-ne. Acum e mai important ca niciodată ca jurnalismul independent să fie susținut.

Pentru sponsorizare proiecte: [email protected]

Pentru abonamente:  https://agora.md/abonamente

Pentru abonamente corporative: https://agora.md/abonamente-corporate sau direct la [email protected] 

Mulțumim!

Irina Ghelbur, directoarea Interact Media.

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
EDITORIAL | Să taci înseamnă să susții. Când tăcerea artiștilor e criminală

EDITORIAL | Să taci înseamnă să susții. Când tăcerea artiștilor e criminală

EDITORIAL AGORA | De ce este important să ne transformăm noi, ca în final să beneficiați voi - cititorii noștri (VIDEO)

EDITORIAL AGORA | De ce este important să ne transformăm noi, ca în final să beneficiați voi - cititorii noștri (VIDEO)

AGORA lansează CRISIS FAQ - Toate resursele și platformele de ajutor pentru refugiații din Ucraina

AGORA lansează CRISIS FAQ - Toate resursele și platformele de ajutor pentru refugiații din Ucraina

AGORA – 8 ani de activitate. Visurile noastre

AGORA – 8 ani de activitate. Visurile noastre

Cine sunt cititorii AGORA. Te regăsești printre ei?

Cine sunt cititorii AGORA. Te regăsești printre ei?

RETROSPECTIVĂ | Al optulea an la AGORA. Cum a fost

RETROSPECTIVĂ | Al optulea an la AGORA. Cum a fost

Advertoriale
Învață de la specialiștii DAD Human Capital cum să selectezi candidații potriviți în procesul de recrutare a personalului

Învață de la specialiștii DAD Human Capital cum să selectezi candidații potriviți în procesul de recrutare a personalului

Start înregistrare pentru stagiu în Moldcell Academy, ediția din 2022

Start înregistrare pentru stagiu în Moldcell Academy, ediția din 2022

Sucursala maib „Mircea cel Bătrân” și-a redeschis ușile după renovare și modernizarea modelului operațional

Sucursala maib „Mircea cel Bătrân” și-a redeschis ușile după renovare și modernizarea modelului operațional

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
    DESCIFRAT| Distribuirea lemnelor de foc sau drumul celor 5 metri ster: De la lista întocmită de primării, la stocurile care se golesc (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Cristina Tocari, tânăra care a revenit din Franța pentru a transforma plasticul în bijuterii (VIDEO)
  • DESCIFRAT| Meniul preșcolarilor, între posibilități și necesități (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Nicolai Croitoru: „Pot să mă mândresc că echipa mea e formată practic în proporție de 80% din persoane revenite de peste hotare”(VIDEO)
  • DESCIFRAT| Cum (NU) face față Chișinăul inundațiilor de după ploi cu un sistem de canalizare pluvială din 1980. Care sunt soluțiile (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Kadîrov refuză să ia parte la „mobilizarea parțială” anunțată de Vladimir Putin. Mitinguri anti-război au avut loc la Groznîi
  • 2
    S-ar putea să vedeți tehnică militară pe drumurile din țară. Ministerul Apărării explică: Nu vă panicați
  • 3
    Ambasada R. Moldova în Federația Rusă va lucra și în weekend. Motivul - numărul mare de cereri pentru perfectarea titlurilor de călătorie
  • 4
    Moldova s-a clasat pe locul doi la campionatul Mondial de pescuit sportiv la crap (FOTO)
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.