„În mentalitatea poporului nostru există obiceiul de a crede în minuni”. De vorbă cu psihologa Dorina Vasilache, despre fenomenul oboselii de a fi precaut (INTERVIU)

„În mentalitatea poporului nostru există obiceiul de a crede în minuni”. De vorbă cu psihologa Dorina Vasilache, despre fenomenul oboselii de a fi precaut (INTERVIU)

Pandemia și izolarea pe termen lung generate de coronavirus au dus la instalarea unui nou fenomen psihologic. Specialiștii din domeniu îl numesc caution fatigue sau oboseala de a fi precaut și poate fi caracterizat prin sentimentul că pericolul nu există sau nu este atât de mare. Oamenii au început să nu fie sperați de o ieșire până la magazin,  aflarea în transport public sau nu-și dezinfectează lucrurile cu aceeași rigurozitate cu care o făceau la începutul pandemiei. Într-un interviu pentru AGORA, psihologa Dorina Vasilache a vorbit despre acest fenomen, în ce condiții apare și, mai ales, cum ne putem asigura un mod de gândire armonios și o stare de sănătate mintală.

– Ce ar însemna fenomenul denumit caution fatigue, care s-ar traduce în oboseala de a fi precaut?

– Instaurarea carantinei pe un termen mai mare decât am fi fost obișnuiți, spre exemplu șapte zile de a sta în casă și a nu interacționa cu cineva sau când aveam varicelă, pentru a nu-i molipsi pe ceilalți, are consecințe grave asupra sănătății psihice. Din motiv că nu cunoaștem termenul, iar ființa umană are tendința de a se programa la precauție pentru perioade scurte de timp.

Una dintre consecințele acestei pandemii este oboseala de a fi precaut. De mici am fost obișnuiți că totul are o perioadă, iar acum nu mai avem în mintea noastră nici un termen limită, de aici pornește și oboseala de precauție.

Dorina Vasilache, psihologă

– De ce unii oameni au impresia că pericolul a trecut și renunță la unele obiceiuri pe care le aveau la începutul carantinei, de exemplu purtatul măștii sau dezinfectarea lucrurilor?

– Motivele sunt diverse: începând cu convingerea că ,,la cât de expus am fost până acum și nu m-am molipsit, el sigur nu există”. Un alt motiv ar fi convingerile religioase, ele având un impact puternic asupra unui număr pare a populației. Adesea aud expresii de genul „Dumnezeu e mare și ne va apăra” și puțini se gândesc la faptul că Dumnezeu nu îi poate apăra pe toți, pentru acesta și au fost inventate măștile, pentru a ne proteja de virus. Însă în majoritatea cazurilor, persoanele care manifestă o atitudine neserioasă față de acest virus, nu s-au ciocnit personal sau printre cei apropiați, nimeni nu a avut de suferit.

În mentalitatea poporului nostru există obiceiul de a crede în minuni, și că după ploaie imediat va răsări soarele.

Dorina Vasilache, psihologă

Foto: Arhiva personală

– Care sunt primele simptome caracteristice ale oboselii de a fi precaut?

– Când ne confruntăm cu o amenințare, mintea și corpul nostru activează răspunsul la stres cunoscut sub numele de luptă sau zboară. Am evoluat acest răspuns deoarece ne-a ajutat să rămânem în viață în fața pericolului. Ne pregătește să luptăm sau să fugim. În ultimele câteva luni, amenințarea atrasă de COVID-19 a aruncat aproape toată lumea în extremitățile stresului cronic. Iar efectele stresului cronic COVID-19 au acum un nume propriu: oboseală de precauție. Termenul „oboseală de precauție” a fost creat de Jacqueline Gollan, profesor de psihiatrie și științe comportamentale. Gollan a observat că stresul asociat cu COVID pe termen lung nu i-a uzat doar pe oamenii în mod obișnuit, de obicei, stresul cronic. 

Stresul asociat cu COVID-19 ne-a eliminat motivația de a menține distanțarea socială și de a rămâne în siguranță.

Dorina Vasilache, psihologă

– Când s-ar face simțită prezența acestui fenomen?

– Când ne simțim triști, speriați, anxioși sau singuri, de multe ori nu suntem prea buni în luarea deciziilor. Aceste emoții ne pot împiedica judecata și ne pot reduce atenția asupra luării măsurilor de precauție. Și cu o pandemie în curs, majoritatea dintre noi se confruntă cu mai multe dintre aceste sentimente negative decât în ​​mod normal, contribuind la oboseala de precauție.

Foto: Arhiva personală

Citește și: „Psihologa Daniela Popa, despre cum gestionăm stresul în pandemie: Unii oameni au ieșit din criză mai puternici, alții s-au inhibat. Iată ce recomandă”

– Din ce motive și provocări provine această oboseală?

– Majoritatea oamenilor s-au săturat să fie atât de atenți atât de mult timp, chiar dacă nu cunosc acest lucru. Creierul uman în mare parte este conectat pentru a face față amenințărilor pe termen scurt, cum ar fi prezența unui prădător sau a unei furtuni. Cu toate acestea, amenințarea invizibilă, precum un virus, ne obligă la perioade lungi de manifestare a comportamentului prudent, ceea ce ar contravine fiecărui răspuns la amenințările pe care le cunoaștem.

Acest fenomen nu alege categoriile, întrebarea este, cum vor percepe și ce mecanisme de adaptare vor găsi oamenii? Iar aici deja va depinde de resursele emoționale, intelectuale și nivelul de flexibilitate ale oamenilor.

Dorina Vasilache, psihologă

 

– Oboseala de a fi precaut poate fi îndepărtată complet și de a reveni la starea inițială sau doar o reduce într-o măsură mai mică?

– Este individual, deoarece va depinde de potențialul fiecărei persoane de a se acomoda și de a-și schimba modul de viață. Vârsta persoanelor, starea de sănătate, activitatea profesională, se numără printre factorii de care va depinde.

– Ce pași ar putea întreprinde o persoană pentru a ameliora acest sentiment de oboseală de fi precaut?

– Omul poate acționa asupra oboselii cu prudență, chiar dacă nu poate scăpa complet de stresul cauzat de COVID-19. Orice activitate sigură care stimulează energia emoțională și fizică în timpul acestei perioade, este utilă. Ele vor fi diferite pentru toată lumea. Pentru cineva 10 minute de yoga sau o conversație pe online cu cineva drag. Oricare ar fi, prin alocarea timpului pentru ele în programul zilnic, oamenii vor putea contracara stresul și oboseala.

Foto: Arhiva personală

– Cât de important este starea mintală și emoțională a oamenilor în carantină?

Citește și: „Omul nu e singur în drama sa”. Peste 140 de psihologi moldoveni îi ajută gratuit pe cei copleșiți emoțional de pandemie (INTERVIU)”

– Sănătatea emoțională este importantă în toate timpurile, iar acum în mod special. De ea depinde cât de eficient persoanele acționează și cum se descurcă. Recomand cu încredere apelarea la specialiști când oamenii simt că resursele sunt la limită. Deoarece este ceva natural să ne ciocnim cu momente în care nu reacționăm calm, precum o făceam anterior. Crește  nivelul de anxietate și iritabilitate, nu mai suntem activi și pofta de viață este sub limită.

Citește și: „Cum s-a schimbat viața copiilor în pandemie? Psiholog: Adolescenții trec prin depresie și panică”

Pentru un mod de gândire armonios și o stare de sănătate mintală, psihologa Dorina Vasilache propune TOP cinci acțiuni:

  1. Investește în sănătatea ta - Stresul cronic afectează corpul, precum și mintea. Veți fi într-o poziție mai bună pentru a face față oboselii cu precauție dacă corpul dvs. este sănătos.
  2. Menține o rutină - O mare parte din stresul nostru și oboseala de a fi prudent, rezultă din căile dramatice prin care pandemia ne-a perturbat rutinele. Crearea unei noi rutine în acest timp ar putea face lucrurile să  revină  la normal, astfel încât să vă puteți concentra pe a fi în siguranță. Noua ta rutină ar putea implica o culcare regulată, un plan de masă săptămânal, un antrenament de dimineață sau orice altceva funcționează pentru tine.
  3. Faceți o pauză  de la media - A rămâne conectat este important, însă urmărirea constantă a știrilor COVID-19 vă poate desensibiliza la amenințare și vă poate ridica nivelul de stres și mai departe. Luați în considerare reducerea consumului media dacă a fost ridicat. Încercați să aflați noutățile în loturi. Luați un pic de timp în fiecare zi pentru a fi la curent cu titlurile, dar apoi petreceți câteva ore (sau o zi întreagă) departe de știri.
  4. Fii realist cu privire la riscuri și recompense -  Recompensele pe termen scurt pentru ceva precum o ieșire fără mască la magazin ar putea fi ispititoare. Cu toate acestea, atunci când te gândești cu adevărat, riscul de COVID-19 depășește cu mult recompensa pe termen scurt de a te simți normal. Dacă aveți probleme în cântărirea exactă a riscurilor și a recompenselor, încercați să le scrieți. Desenați o linie pe mijlocul unei bucăți de hârtie, apoi notați riscurile potențiale pe o parte și potențialele recompense pe cealaltă. Acest lucru vă va ajuta să vedeți dacă acea petrecere, excursie, sau antrenament la sală merită cu adevărat. Desigur, nu uitați, nu sunteți singurul care riscă, ci există și riscul de a infecta pe alții.
  5. Consultați un profesionist în sănătate mintală - Majoritatea oamenilor se confruntă cu oboseală față de  prudență la un anumit nivel. Cu toate acestea, dacă vă simțiți extrem de deprimat, obosit, anxios sau altfel afectat, consultați un specialist. Oboseala de precauție este total normală, dar poate deveni mult mai dăunătoare dacă nu o identificați.

Fă parte din comunitatea AGORA. Susține jurnalismul independent și transparent din Republica Moldova. Avem nevoie de tine pentru a continua să ne facem munca cu dedicație și curaj!

Dragă cititor,

Mii de oameni ne citesc în aceste zile în căutarea informațiilor, răspunsurilor și a unui fir de speranță. Iar noi lucrăm ca să asigurăm un jurnalism responsabil care să ne ajute pe fiecare dintre noi să înțelegem mai bine tot ce se întâmplă în jurul nostru și să ne unească în aceste timpuri complicate.

Ce putem face noi acum, este să te informăm corect, din surse verificate. Când nu știi pe cine să crezi, vezi ce scrie AGORA.
Fiecare contribuție din partea cititorilor este valoroasă pentru activitatea redacției. Susține-ne cu un abonament de membru. Mulțumim

Vezi și aceste știri
Psihologa Daniela Popa, despre cum gestionăm stresul în pandemie: Unii oameni au ieșit din criză mai puternici, alții s-au inhibat. Iată ce recomandă

Psihologa Daniela Popa, despre cum gestionăm stresul în pandemie: Unii oameni au ieșit din criză mai puternici, alții s-au inhibat. Iată ce recomandă

Pandemia i-a făcut pe moldoveni să se gândească la sănătate ca la o prioritate (SONDAJ)

Pandemia i-a făcut pe moldoveni să se gândească la sănătate ca la o prioritate (SONDAJ)

Cum s-a schimbat viața copiilor în pandemie? Psiholog: Adolescenții trec prin depresie și panică

Cum s-a schimbat viața copiilor în pandemie? Psiholog: Adolescenții trec prin depresie și panică

Advertoriale
Cristina Guțu: „Am slăbit cu 10 kilograme în doar două luni, vezi cum am reușit!”

Cristina Guțu: „Am slăbit cu 10 kilograme în doar două luni, vezi cum am reușit!”

Trei reguli cum afacerea ta poate supraviețui concurenței

Trei reguli cum afacerea ta poate supraviețui concurenței

Reprezentanți ai Guvernului de la București au vizitat Victoriabank, cea mai mare investiție românească în Republica Moldova (VIDEO)

Reprezentanți ai Guvernului de la București au vizitat Victoriabank, cea mai mare investiție românească în Republica Moldova (VIDEO)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
    Moldova, I am back! | Natalia și Sergiu Nicoriuc s-au întors în țară după 14 ani de muncă în străinătate și s-au apucat de lemnărit (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: În căutarea jobului perfect (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Tatiana Miron, tânăra care a decis să revină din Spania pentru a dezvolta satele din Moldova (VIDEO)
  • Copiii știu mai bine: Liderii lumii - sup lupă (VIDEO)
  • Moldova, I am back! | Dumitru și Emanuela Ciuprina, tinerii care au schimbat Bucureștiul pe satul Lunga din Florești (VIDEO)
Cele mai populare
  • 1
    Un tânăr originar din Moldova ar fi decedat în războiul din Ucraina
  • 2
    EDITORIAL | Serbările de sfârșit de an școlar, ca un show al crizelor existențiale ale părinților
  • 3
    Ministerul rus de Externe: Moscova va monitoriza reacția Chișinăului la posibilele livrări de arme NATO
  • 4
    Un diplomat rus și-a dat demisia: Niciodată nu mi-a fost atât de rușine de țara mea
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.