În ce donatori internaționali au încredere moldovenii. Expert: Lipsește o comunicare clară privind conținutul programelor financiare (SONDAJ)

În ce donatori internaționali au încredere moldovenii. Expert: Lipsește o comunicare clară privind conținutul programelor financiare (SONDAJ)
poză simbol

Ucrainenii au cea mai mare încredere în toți donatorii internaționali importanți, acordând cel mai mare nivel de încredere Uniunii Europene (74%). La fel și moldovenii: 59% au spus că au încredere în UE. Agențiile ONU se bucură de cea mai mare încredere a azerilor, bielorușilor și a uzbecilor: UNICEF (35%, 39% și, respectiv, 51%) și PNUD (44%, 42% și 39% dintre respondenții din țările menționate). Banca Mondială este, de asemenea, cel mai de încredere donator al uzbecilor (51%) și al bielorușilor (53%). Respondenții din Georgia au cea mai mare încredere în UE (59%), PNUD (53%) și USAID (51%). Asta arată datele unui sondaj în cadrul căruia au fost analizate preferințele cetățenilor din șase țări CSI.

În Ucraina (64%) și Georgia (45%), Fondul Monetar Internațional (FMI) este perceput ca principalul donator. În Azerbaidjan (51%) și Uzbekistan (65%), respondenții consideră că Banca Mondială investește cel mai frecvent în țara lor și oferă sprijin pentru granturi. În Belarus - BERD (48%), în timp ce în Republica Moldova și Georgia - UE (54% și 44%), conform opiniei respondenților.

Respondenții din toate țările, cu excepția Azerbaidjanului, consideră că majoritatea investitorilor și donatorilor investesc în sectorul energetic. În Azerbaidjan, investițiile se îndreaptă cel mai des către sectorul petrolului și gazului, potrivit opiniei a 86% dintre respondenți. Domeniile farmaceutic și cel al infrastructurii se numără, de asemenea, printre sectoarele majore care beneficiază de investiții în regiune: 38 și 49% dintre respondenții din Uzbekistan și Republica Moldova au ales produsele farmaceutice, în timp ce 38% dintre georgieni au spus că este infrastructura. Conform sondajului, producția de mașini închide primele cinci sectoare cele mai finanțate din regiune, cu cea mai mare rată în Belarus (34%) și Uzbekistan (37%).

Respondenții din toate țările, cu excepția Azerbaidjanului și a Republicii Moldova, consideră, de asemenea, că investițiile în sectorul energetic sunt cele mai de succes. În Azerbaidjan, investițiile în sectoarele petrolului și a gazelor sunt percepute ca fiind cele mai de succes cu 93%, în timp ce 70% dintre respondenții din Republica Moldova susțin că investițiile în industria farmaceutică sunt de succes. Alte investiții de impact au fost făcute în domeniul ecologiei în Georgia (39%), în domeniul educației în Republica Moldova (52%), produse farmaceutice în Uzbekistan (41%), asistență medicală în Ucraina (25%) și fabricarea de mașini în Belarus (39%).

Ucrainenii arată cel mai des înțelegerea faptului că donatorii occidentali promovează reforme utile în țara lor - 44% consideră că acesta este principalul beneficiu al investițiilor. Bielorușii și moldovenii au cea mai mică percepție pozitivă asupra donatorilor occidentali, în comparație cu alte țări - 12% și, respectiv, 14% au declarat că țările lor nu au niciun beneficiu din investiții, credite și sprijin acordat de organizațiile internaționale.

FMI este perceput ca principal donator în Ucraina (64%). Banca Mondială preia conducerea în Azerbaidjan (51%) și Uzbekistan (65%). Respondenții din Belarus consideră că BERD investește cel mai des în țara lor (48%), în timp ce moldovenii (54%) consideră Uniunea Europeană ca principal donator. În Georgia, respondenții consideră FMI și donatorii majori ai UE în proporții aproape egale (45%, respectiv 44%).

Lipsa de comunicare 

Cetățenilor din toate țările le lipsește o comunicare clară cu privire la conținutul programelor financiare ale donatorilor internaționali, în timp ce ucrainenii sunt publicul cel mai informat - 34% susțin că programele financiare sunt comunicate clar. Cetățenii din Belarus (77%), Moldova (77%) și Uzbekistan (78%) simt în cea mai mare parte lipsa de comunicare.

Ucrainenii (60%), azerbaidjanii (53%) și moldovenii (60%) folosesc cel mai adesea site-urile media pentru a primi știri despre ceea ce se întâmplă în țară și în străinătate, în timp ce bielorușii (50%), georgienii (50%) și uzbecii (48%) aleg rețelele sociale drept sursă principală de informare.

„Sondajul a arătat că cetățenilor din toate cele șase țări le lipsește o comunicare clară despre conținutul programelor financiare ale donatorilor internaționali. Cu toate acestea, ucrainenii sunt relativ cel mai informat public. Mai mult, oamenii din Ucraina demonstrează un nivel foarte bun de încredere pentru donatorii internaționali, iar acest indicator este mult mai mare în comparație cu celelalte țări din regiune. Acest lucru, înseamnă că în cazul ucrainenilor, poate aduce modele de lucru eficiente partenerilor noștri internaționali, iar experiența noastră de lucru comun cu donatorii din Ucraina poate fi perspicace pentru organizațiile internaționale din țări precum Belarus, Republica Moldova, Georgia, Azerbaidjan și Uzbekistan”, a notat directoarea adjunctă a agenției de cercetări Info Sapiens, Inna Volosevych.

Cercetarea prezintă un sondaj integrativ al punctelor de vedere sociale și economice ale clasei mijlocii și mijlocii superioare din șase țări: Ucraina, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Republica Moldova și Uzbekistan. În fiecare țară, au avut loc 200 de interviuri cu cetățeni urbani, cu vârste cuprinse între 18 și 45 de ani. Studiul a fost realizat de companiile Noblet Media și Info Sapiens, cu susținerea mai multor instituții internaționale.

Sprijină redacția Agora cu doar 98 de lei pe lună, iar noi te răsplătim cu un coș de produse locale de la From the Heart Shop.

Avem puterea să ne ajutăm unii pe ceilalți….

Dacă și tu crezi că ceea ce citești pe acest site sunt informații importante, atunci susține munca redacției AGORA cu un abonament digital ca să devină mai bună, să facă știri deosebite, interviuri mai interesante, articole și povești care să te facă să vrei să le recitești și să le distribui prietenilor tăi.

Mai mult, răsplătim fiecare abonat cu un set de produse locale, împachetate cu dragoste de echipa de la From the Heart Shop, astfel contribuim împreună la promovarea produselor de-acasă, din Moldova.

Devino de astăzi Susținător, Fan sau Ambasador AGORA

Vezi și aceste știri
Maia Sandu, politicianul care se bucură de cea mai mare încredere în sondaje

Maia Sandu, politicianul care se bucură de cea mai mare încredere în sondaje

SONDAJ. Ce partide ar intra în Parlament și câte mandate ar lua, dacă duminică s-ar organiza anticipate

SONDAJ. Ce partide ar intra în Parlament și câte mandate ar lua, dacă duminică s-ar organiza anticipate

Ce spuneau sondajele de opinie despre învingătorul în alegeri și cât de mult se deosebesc de rezultatele preliminare ale turului I (INFOGRAFIC)

Ce spuneau sondajele de opinie despre învingătorul în alegeri și cât de mult se deosebesc de rezultatele preliminare ale turului I (INFOGRAFIC)

Advertoriale
Un credit responsabil înseamnă Echilibru, pentru evitarea supraîndatorării

Un credit responsabil înseamnă Echilibru, pentru evitarea supraîndatorării

Sucursalele maib se schimbă la față. Cum arată prima sucursală renovată (FOTO)

Sucursalele maib se schimbă la față. Cum arată prima sucursală renovată (FOTO)

Managerul Glovo Moldova, la un an de activitate: Cele mai frecvente produse livrate și ce l-au învățat moldovenii (INTERVIU)

Managerul Glovo Moldova, la un an de activitate: Cele mai frecvente produse livrate și ce l-au învățat moldovenii (INTERVIU)

E un efort pe care nu-l putem face
singuri, așa că te așteptăm alături de noi
EMISIUNI
  • Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
    Oameni ca tine: Creatorul de zâmbete (VIDEO)
  • Oameni ca tine | Un cuplu de la Ialoveni a pus pe roate o afacere creativă: „În dragoste și în business toate căile sunt bune”
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Tărț la PAS. Analizăm promisiunile noii majorități parlamentare și cât de reale sunt acestea (AUDIO)
  • Podcastul „Bilet în Parlament”: Viața de deputat, între glamour și birocrație. Discuție cu fostul parlamentar Vadim Pistrinciuc (AUDIO)
  • De la 11, cu Veaceslav Platon despre promisiunile electorale ale lui Veaceslav Valico
Cele mai populare
  • 1
    „Ultima șansă a Moldovei”: Mitropolitul Vladimir, mesaj critic către guvernanți, după ratificarea Convenției de la Istanbul
  • 2
    A uitat unde și-a parcat Toyota, iar acum riscă doi ani de pușcărie. Isprava unui șofer din capitală
  • 3
    Ministrul desemnat la MAE România: „Moldova a primit o ofertă de la Gazprom de cinci ori mai scumpă decât în contractul de până la luna septembrie”
  • 4
    Moldova va începe să procure gaz din „surse alternative”, anunță prim-ministra Natalia Gavrilița. Negocierile cu Gazprom continuă
Canalul nostru de pe YouTube
Autentificare
Ai uitat parola?
Salvează articolul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Articolele salvate pentru mai târziu, le vei putea găsi în profilul tău.

Urmărește subiectul

Pentru a activa această opțiune, e nevoie să fii logat pe AGORA.

Subiectele urmărite le vei putea găsi în profilul tău.