UPDATE 12:10 Nicolae Eșanu, care a fost membru al comisiei de privatizare în calitate de secretar de stat al Ministerului Justiției, a recunoscut că termenul pe care l-au avut investitorii pentru a-și prezenta ofertele, puțin peste o lună, a fost prea mic. „Anunțul trebuia să fie plasat cu minim un an înainte publicat. Termenul a fost mult prea mic pentru a formula o ofertă decentă. Dar asta e legal, cu regret”.

UPDATE 11:50 La audieri s-a prezentat și fostul secretar de stat de la Ministerul Justiției, Nicolae Eșanu. 

UPDATE 11:45 În mare parte, Chiril Gaburici a răspuns evaziv, menționând că nu cunoaște detaliile contractului de privatizare. A pasat responsabilitatea pe Agenția Proprietăți Publice.

Întrebat dacă crede că tranzacția respectivă a prejudiciat statul, fostul ministru al Economiei a spus: „Eu nu pot să dau o analiză cât de reușită a fost tranzacția, fiindcă nu cunosc datele contractului, ce au reușit, ce nu. Am înțeles că noua companie nu respectă obligațiunile. Înseamnă că lucrurile nu merg chiar bine. Scopul a fost foarte clar – să aduci un jucător din domeniu ca să poată investi și crea o companie sustenabilă”.

Știrea inițială: Secretariatul comisiei nu a dat însă de noii proprietari ai companiei „Air Moldova”. Aceștia și-au schimbat adresele juridice fără a anunța Ministerul Economiei.

„Am primit două răspunsuri, două scrisori returnate. Am trimis pe numele ministrului de Interne, Andrei Năstase, o scrisoare prin care solicit ca directorul Civil Aviation Group și directorul Blue Air să fie invitați să vină săptămâna viitoare”, a declarat președintele comisiei de anchetă, Igor Munteanu.

Amintim că membrii comisiei au audiat, pe 3 septembrie, mai mulți actuali și foști funcționari pe marginea aceluiași subiect. În urma ședinței, Igor Munteanu a declarat că privatizarea „Air Moldova” a fost un exercițiu „netransparent, ineficient și ilegal”.

În octombrie 2018, Agenția Proprietăți Publice a anunțat cumpărarea operatorului național „Air Moldova” de către Civil Aviation Group, firmă formată de compania românească Blue Air și un grup de investitori din Republica Moldova. Civil Aviation Group s-a obligat să achite 50 de milioane de lei în buget și să preia datoria de peste 1,2 miliarde de lei a companiei „Air Moldova”. Privatizarea, una dintre cele mai mari din ultimii ani, a stârnit critici din partea unor experți, dar și din partea opoziției.

Potrivit versiunii oficiale, „Air Moldova” a fost scoasă la vânzare pentru a evita falimentul companiei. În 2015, a înregistrat pierderi în valoare de 227 de milioane de lei, în anul 2016 – profit în valoare de 8,54 milioane de lei, în anul 2017 – pierderi de 190,4 milioane de lei.

Scriem pentru tine. Vrei să ne susții? Sprijinul cititorilor noștri este esențial pentru a putea face în continuare jurnalism independent, iar noi vrem să continuăm cu același curaj și dedicație. Susține redacția AGORA cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon. Îți mulțumim!